Simning

Att tänka på...

Vattnets påverkan fysiskt

- Träningen är skonsam för leder och muskler eftersom rörelserna blir långsammare i vattnet

- I varmt vatten mjukas stela leder och muskler upp

- När kroppen blir kall påverkas nervimpulserna och kan i värsta fall bli blockerade

- Vattnet har ett större tryck på kroppen än luften (andning och cirkulation påverkas)

 

 

Vattnets påverkan psykiskt

- Känslan av att kunna röra sig obehindrat kan ge en frihetskänsla

- Barn kan känna olust inför kallt vatten

- Barn som är rädda behöver öva mycket vattenvana

Vattentrycket påverkar oss

- Svårare att andas, vissa barn håller andan

- Öva mycket andning

- Trycket gör många barn kissnödiga

- Mängden underhudsfett påverkar

 

Hur kan vi förebygga detta?

- Värm upp ordentligt på land

- Varva grenarna vid träning utomhus

- Lägg simningen sist vid kallt väder

 

 

Vattentemperaturen påverkar oss

 

Är ett barn nedkylt kan det inte få upp värmen i vattnet igen.  Måste upp, bli torr och sedan få upp värmen via rörelser igen.

 

Hur kan vi förebygga detta?

- Värm upp ordentligt på land

- Varva grenarna vid träning utomhus

- Lägg simningen sist vid kallt väder

Teknikträning

Hur man lär ut teknik

Försök att ha ett teknikområde att träna och fokusera på per pass. Välj ut en eller två drillar som täcker upp det här området. Var tydlig och ta god tid på dig att förklara och visa övningen. Låt de testa och prova. Blanda alltid med hel simning.

 

Att vara ledare på kanten

 

Var enkel och tydlig vid instruktioner, låt inte instruktionen ta för lång tid för då hinner barnen börja frysa. Fokusera på en sak i taget när du ger råd. Demonstrera gärna på land men tänk efter hur du demonstrerar. Använd gärna enkla mantran som de aktiva kan jobba med när de simmar, ex "Sträck, ta tag."

Hjälpmedel

 

För att lära sig en korrekt teknik kan du som tränare lägga in drillar där det krävs att man har olika hjälpmedel. Givetvis gör inte hjälpmedlet i sig simmaren bättre utan kan förenkla när man ska utföra en övning. Förslag på hjälpmedel:

- Teknikpaddel

- Fenor, mjuka

- Paddlar

- Dolme

- Platta

 

Träningsplats

Vid val av träningsplats

- Vid träning av barn så ska vattnet vara grunt så att barnen bottnar. Det gör dessutom så att vattnet snabbare blir varmt när solen kommer fram på våren

- Undvik vattendrag med stora strömmar

- På en fin sommardag är det många som vill hänga på badstränder, just då kanske det inte uppskattas att ni kör er träning mitt bland alla badgäster

- Det är alltid roligt om det finns "saker att simma till". Lägg ut bojar i vattnet inför träningen eller fråga kommunen om ni får ha bojar i vattnet permanent över sommaren

Läs mer om en god träning- och tävlingsmiljö här!

Träning

7 -12 år

Träning

12 - 15 år

Träning

15 - 20 år

Öppet vatten

träning

Sweden Triathlons nyhetsbrev

  • Instagram