Öppet vatten

Simträning i öppet vatten
Att tänka på vid OW-simning

- Frekvensen är generellt högre än i pool då vattnet inte är lika stilla. Det är ofta mer ansträngande, men svårigheten att ligga och glida i öppet vatten gör en högre frekvens mer effektiv.


- Armföringen sker ofta med en rak arm istället för en böjd armbåge. Vid stora vågor kommer man då över dem med armen.


- Andning bör kunna behärskas åt båda hållen då man kan bli störd av vågor eller sol.  


- Siktning är en viktig del av simningen. Upp och titta ofta för att inte behöva simma så mycket extra.


- ”Kaos”. Folk överallt som ska åt samma håll. Om du har möjlighet träna på detta för att förbereda inför en tävling. 


- Drafting. Mycket energi kan sparas genom drafting. Att kunna ligga nära en annan simmare är därför bra att träna på.


- Starter och vändningar. Tid kan tjänas på en bra start och effektiva vändningar. Öva in en rutin beroende på hur starten och vändningspunkterna ser ut.

Starter och vändningar

En start kan ske på strand eller i djupt vatten. Vid strandstart försök springa med fötterna utåt när vattnet blir för djupt för vanligt löpning. Övergå sedan till delfinhopp innan den vanliga simningen börjar. I start i djupt vatten kan man ha två olika positioner. Antingen med båda händerna fram som i en skovelövning, alternativt att man ligger på sidan med den svagare armen fram, den andra armen ligger i mitten av armtaget redo att trycka igång. Få simmaren att inte titta på starten utan framåt. Använd snabba, korta armtag med kraftig kick för att komma igång. Få snabbt koll på fötter att följa och kom in i rätt rytm

Vid vändningar kan man använda korkskruven: Armen som är närmast bojen ska förbi så simmaren inte ser bojen. Därefter vända till ryggläge (bojen är nu bakom simmaren), för att sedan återvända till magläge.

In-line drafting

Drafting där man ligger bakom en annan simmares fötter. Man ligger 0-50 cm bakom men aldrig så nära att man slår på någons fötter. Känslan är att det inte går tillräckligt snabbt därframme, låt de få prova att både dra och ligga bakom. Öva in att man inte får lita för mycket på den som drar, lär ut att även de där bakom bör gå upp och sikta ibland. När man tränar OW-simning i bassängen kan man släppa kortare luckor än normalt för att öva på det momentet. Ska de däremot öka sin egna fysiska förmåga är det bra med 5-10 sekunder lucka i varje start.

Arrow head drafting

Innebär att de på sidorna utnyttjar den främre simmarens svallvågor. Man ligger då tätt inpå simmaren i mitten, nära bröst eller höft. Man andas in mot ledare för att kunna avgöra positionen. Om det går - matcha in frekvensen och timingen för att undvika krockar. Är man fyra kan ytterligare en position lägga sig bakom den i mitten, det är den bästa placeringen av de alla. Träna gärna detta i pool innan ni kommer utomhus. En simmare som är väldigt mycket långsammare kan ha dolme eller simfötter för att kunna hänga med.

Sweden Triathlons nyhetsbrev

  • Instagram