Löpning

Teknikträning

Teknikträning och koordination är en stor del av löpträningen för barn och ungdomar. Har de en god löpekonomi i slutet av tonåren springer de mer energieffektivt. Ett effektivt löpsteg kan även göra att man undviker vissa skador. För ett bra löpsteg krävs det att man har god kroppskontroll och god koordination. Timing i fotisättning och frånskjut är något man kan förbättra genom träning. För att kunna hålla en god hållning och fint löpsteg över tid krävs det även styrka, något som triathleten får träna upp och underhålla hela sin aktiva tid. En viss rörlighet krävs också för ett effektivt löpsteg, exempelvis är en del triatleter stela i bröstryggen vilket kan leda till onödigt mycket rotation i överkroppen. Det kan lätt undvikas med rörlighetsträning och löpteknikträning i yngre år.

Tekniska aspekter i ett löpsteg:

- Fotisättningen sker på mellanfoten under knät. Att landa framför knät på hälen ger en bromsande effekt som belastar muskulaturen kring knät mycket

- Kroppen ska vara upprätt och höften framskjuten. Träna på att undvika sittande löpning när tröttheten inträffar. En löpare måste vara stark i bål och musklerna i höften/sätet

- Armarna förs längs kroppen i löpriktningen, armar som korsar kroppen mycket skapar en överkroppsrotation som försämrar löpekonomin

Träningsplats

Vid val av träningsplats

- En plats där man har bra översikt över löparna som stora gräsfält, grusplaner är perfekt för barnträning

- Försök att i största möjliga mån välja mjuka underlag som elljusspår, stigar, grus och gräs. Det är speciellt viktigt för tonåringar som växer och samtidigt ökar sin träningsmängd. Löpning sliter mer och det är viktigt att man gör vad man kan för att de inte ska dra på sig skador

- Vintertid så är gymnastiksalar en utmärkt plats för framförallt de yngsta. Bommar, ribbstolar inbjuder till lek och rörelse. Gymnastiksalar på vintern innebär att träningen ofta kan köras enligt plan. Även i en liten gymnastiksal kan träningen varieras i oändlighet. Man kan även använda musik som redskap för att styra träningen inomhus. Något som unga uppskattar mycket. För äldre är det bra träning för styrketräning, koordinativa övningar och även löpteknik.

Träning 

7 - 12 år

Träning 

12 - 15 år

Träning 

15 - 20 år

Sweden Triathlons nyhetsbrev

  • Instagram