Simning 7 - 12 år

Simträning 7 - 12 år
Fokus i träningen

I den här åldern är det viktigt att bygga upp vattenvana och lära barnen att flyta. Att kunna glida som en pil genom vattnet (streamline) är viktigt att lära sig, likaså att kunna andas avslappnat under vattnet åt både höger och vänster. Introducera de olika simsätten och börja öva teknik. Det är viktigt att i unga år fokusera på att träna en sak; visa, förklara och låt barnen prova. För de yngsta gäller det att lära sig koppla ihop ben och armar.

Antal pass per vecka och längd

Om er förening inte har möjlighet att lära barnen att simma så låt gärna barnen simma i en simförening. Inled gärna ett samarbete med den lokala simföreningen. Låt annars ett pass i veckan vara simning, oavsett om ni tränar inne eller ute. Låt inte passen i den här åldern vara längre än en timme. 1-2 km per pass kan simmas när de är simkunniga, men fokusera på mycket teknik, lekar och drillar.

I slutet av detta stadium bör barnen klara av att:​

- Glida som en pil (streamline) efter frånskjut från kanten med raka armar tills farten tar slut

- Kunna flyta kortare stunder på mage och rygg

- Kunna hoppa från bassängkanten

- Kunna dyka från startpall

- Kunna grunderna i andningen

- Kunna de regler som gäller när man badar och åker båt

- Kunna de grundläggande färdigheterna i frisim, bröstsim och lite ryggsim

- Lära sig voltvändning

- Känna sig trygg på djupt vatten

- Introduceras i öppet vatten-simning

Sweden Triathlons nyhetsbrev

  • Instagram