Cykling

Teknikträning

Tekniken i cykel spelar större roll än vad man kan tro. För barn behöver inte cyklingen ta lika stor del av träningen som för vuxna, cyklingen kan egentligen bara bestå av olika teknikövningar. Det gäller att ha en god balans på cykeln samt kunna manövrera den, oavsett om det är en skarp kurva eller i backar. En god cykelteknik innebär också att man har en bra överblick i trafiken och en avståndsbedömning som gör att man kan cykla säkert och taktiskt. De ska även ha en bra reaktions- och beslutsförmåga. När de kan hantera sin cykel är det dags att lära sig planera sin körning genom att variera kadens och växel under ett pass. Först efter det kan man lägga mer fokus på att cykla i grupp. Detta kommer först i ungdomsåren. I övre tonåren är det dags att cykla mer, kraftutvecklingen ska ökas och mycket distansträning görs på cykel för att minska risken för överbelastningsskador. Glöm dock inte att fortsätta utveckla triathletens tekniska förmåga på cykeln. Då ingår även det taktiska momentet i gruppcyklingen som en viktig del i träningen. Som ledare kan det vara bra att ha en del punkter att fokusera på när man kollar på tekniken hos sina ungdomar.

Träningsplats

Vid val av träningsplats

- Välj en stor öppen plats med bra översikt. Grusplaner eller parkeringsplatser efter att butikerna har stängt är exempel på säkra och bra för teknikträning. Parkeringsplatser av asfalt är lätt att rita banor på med hjälp av gatkritor. På grusplaner kan man använda konor. 

 

- Har ni ungdomar med MTB? Tveka inte att ge er ut i skogen. Den naturliga kuperingen och stigdragningen kommer förbättra flås, trampteknik, växelval, kurvtagning och mod.

- När ni ger er ut på landsväg för i klunga så välj en mindre trafikerad väg med få korsningar och på- och avfarter. En stor vägren, ren och fin asfalt är också önskvärt. Om du vet att få bilar färdas på vägen så är det bra med vägar som har svängar och backar så att man naturligt får träna på kurvtagning, växelval och förändring i kaden.

Kom ihåg att aldrig köra hårda pass med ungdomar på vägar där det är mycket trafik, finns trafikerade korsningar eller som på annat sätt är riskfyllt. Vid trötthet tappar vi förmågan att bedöma risker och reagera vid faror. Säkerhet går alltid före träningseffekt. Välj en annan väg.

Träning

7 - 12 år

Träning

12 - 15 år

Träning 

15 - 20 år

Sweden Triathlons nyhetsbrev

  • Instagram