Cykelträning 7 - 12 år

Cykelträning 7 - 12 år
Fokus i träningen

Lära sig träna cykel. I den här åldern ska barnen lära sig att hantera cykeln så bra som möjligt. I träningen ska de träna mycket balans samt lära sig svänga, växla, svänga, börja variera kadens i cyklingen, cykla uppför och nerför. Variera underlag så att de kan cykla både på väg och stig. Låt barnen gärna cykla många olika discipliner som BMX och MTB. Bygg gärna teknikbanor för att på ett roligt sätt träna alla tekniska färdigheter. Utveckla dessa och fortsätt nöta teknik under alla dessa år.

Barnen ska från början lära sig cykla säkert genom att visa tecken och lära sig trafikregler. De kan få lära sig att cykla i grupp i ett lugnt tempo. Låt gruppen cykla i endast ett led så de kan cykla säkert men ändå få känna på hur det är att cykla i grupp.

Antal pass/timmar per vecka

1 pass/vecka med teknikinslag under sommarhalvåret
Cykla till och från skola och vänner.
Distanser i träningspassen bör inte vara längre än tävlingsdistansen. Passen kan vara upp till en timmes träning för de äldre barnen.

I slutet av detta stadium bör barnen klara av att:​

- Kunna de vanligaste reglerna när man tillsammans  med en vuxen är ute och cyklar i trafiken

- Veta hur en trafiksäker cykel är utrustad och hur  hjälmen ska sitta på huvudet på ett korrekt sätt

- Kunna hålla upp blicken och förstå cykeltecknen för  stopp, höger och vänster

- Klara bromsprovet i hög fart

- Kunna köra slalom mellan konor (1-2m mellanrum)

- Kunna cykla långsamt på en 40m lång rak linje

- Kunna cykla i en kurva av konor med en radie av 2-4m

- Kunna passera genom en smal passage

- Kunna balansera stilla på cykeln i 5 sekunder

- Kunna behärska cykeln samtidigt koncentration finns på en utplacerad trafikbana

- Kunna hoppa på och av cykeln på ett säkert sätt

Sweden Triathlons nyhetsbrev

  • Instagram